Riziko nákazy koronavírusom v lietadle je minimálne

Nezávislý výskum spoločností Airbus, Boeing Company a Embraer ukazuje, že súčasný dizajn lietadiel v kombinácii s ochranou tváre pri cestovaní vytvára nízkorizikové prostredie pre šírenie infekčných ochorení ako je napríklad Covid-19. Menej ako 50 prípadov bolo hlásených z celkového počtu 1,2 miliardy cestujúcich v lietadlách rôznych typov.

Test prenosu chorôb prebehol aj na Ministerstve obrany Spojených štátov amerických v lietadlách Boeing 777 a 767. Výsledkom je malé riziko prenosu na palube lietadiel, ktoré je na úrovni 0,003 %. Infekčná dávka je podľa výskumu možná až pri lete, ktorý by trval približne 56 hodín. V súčasnosti však let s takým trvaním na svete neexistuje.

Testovanie simulovalo bežné podmienky letu. Testovacie zariadenia boli schopné pomocou generátorov aerosólu dýchať alebo kašľať a snímače monitorovali vzduch a povrchy na sedadlách, v priestore pre posádku či na vstupnom mostíku.

Riziko nákazy koronavírusom v lietadle je minimálne

Odporúčania výskumného tímu pre bezpečný let

Mnohé letecké spoločnosti sa už teraz snažia rôznymi spôsobmi znížiť riziko prenosu ochorení nielen na palube lietadiel, ale v spolupráci s letiskami po celom svete aj v priestoroch, v ktorých sa cestujúci zdržiavajú pred letom alebo po pristátí. Niekoľko záverov však vypracovali ako všeobecné odporúčania.

  • Nastupovanie do lietadla v malých skupinách.
  • Prekrytie úst a nosa počas letu a pobytu na letisku.
  • Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti pri check-ine a v priestoroch letiska.


HEPA filtre v lietadlách dokážu zachytiť takmer 100 % malých častíc prachu, vírusov, baktérií alebo iných škodlivých látok. Výmena vzduchu v kabíne od stropu smerom k podlahe bráni šíreniu vírusu medzi cestujúcimi.

Dôležitým ochranným faktorom je aj smerovanie všetkých cestujúcich na palube jedným smerom, a teda minimalizovanie vzájomnej interakcie pri dýchaní alebo kašľaní. Bariéru pri šírení čiastočiek tvoria aj sedadlá pred pasažierom, ktoré sa potom dôkladne dezinfikujú spolu so zvyšnými priestormi v kabíne lietadiel.