Riziko nákazy koronavírusom v lietadle je minimálne

Vplyvom pandémie sa svet na leteckú prepravu nepozerá tak ako predtým. Je prirodzené, že cestujúci v lietadle majú obavy z recyklovaného vzduchu v uzavretom priestore. No všetky starosti môžete hodiť za hlavu, letecká preprava stále patrí k najbezpečnejším formám dopravy aj z hľadiska možnosti nakazenia sa na palube lietadla. Vďačíme za to predovšetkým HEPA filtrom, ktoré zachytávajú až 99,9 % častíc šíriacich sa vzduchom. A čo zvyšné 0,1 %? To si zabezpečíte nosením respirátorov a hygienou rúk.

A ako HEPA filtre fungujú?

Vzduch, ktorý v lietadle dýchame, je privádzaný cez motory z vonkajšieho prostredia okolo lietadla. Tento nový vzduch sa mieša so vzduchom, ktorý je nepretržite odsávaný a recyklovaný z kabíny. Odsávaný vzduch ešte pred zmiešaním prejde HEPA filtrami, ktoré vzduch filtrujú a chránia tak všetkých ľudí na palube lietadla. Zmiešaný prefiltrovaný vzduch prechádza cez klimatizačné výduchy do kabíny lietadla, odkiaľ zas vychádza cez otvory pri vašich nohách k HEPA filtrom a následne sa mieša s ďalším novým vzduchom. Vzduch v kabíne je tak obmieňaný pravidelne každé 2 až 3 minúty úplne novým čistým vzduchom.

Prieskumy dokazujú, že lietania sa báť nemusíte

Nezávislý výskum spoločností Airbus, Boeing Company a Embraer ukazuje, že súčasný dizajn lietadiel v kombinácii s ochranou tváre pri cestovaní vytvára nízkorizikové prostredie pre šírenie infekčných ochorení ako je napríklad Covid-19. Menej ako 50 prípadov bolo hlásených z celkového počtu 1,2 miliardy cestujúcich v lietadlách rôznych typov.

Test prenosu chorôb prebehol aj na Ministerstve obrany Spojených štátov amerických v lietadlách Boeing 777 a 767. Výsledkom je malé riziko prenosu na palube lietadiel, ktoré je na úrovni 0,003 %. Infekčná dávka je podľa výskumu možná až pri lete, ktorý by trval približne 56 hodín. V súčasnosti však let s takým trvaním na svete neexistuje.

Testovanie simulovalo bežné podmienky letu. Testovacie zariadenia boli schopné pomocou generátorov aerosólu dýchať alebo kašľať a snímače monitorovali vzduch a povrchy na sedadlách, v priestore pre posádku či na vstupnom mostíku.

Riziko nákazy koronavírusom v lietadle je minimálne

Odporúčania výskumného tímu pre bezpečný let

Mnohé letecké spoločnosti sa už teraz snažia rôznymi spôsobmi znížiť riziko prenosu ochorení nielen na palube lietadiel, ale v spolupráci s letiskami po celom svete aj v priestoroch, v ktorých sa cestujúci zdržiavajú pred letom alebo po pristátí. Niekoľko záverov však vypracovali ako všeobecné odporúčania.

  • Nastupovanie do lietadla v malých skupinách.
  • Prekrytie úst a nosa počas letu a pobytu na letisku.
  • Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti pri check-ine a v priestoroch letiska.


Dôležitým ochranným faktorom je aj smerovanie všetkých cestujúcich na palube jedným smerom, a teda minimalizovanie vzájomnej interakcie pri dýchaní alebo kašľaní. Bariéru pri šírení čiastočiek tvoria aj sedadlá pred pasažierom, ktoré sa potom dôkladne dezinfikujú spolu so zvyšnými priestormi v kabíne lietadiel.

Faktom ostáva, že letecká doprava je v popredí pred ostatnými možnosťami cestovania. V súčasnosti, kedy sa v krajinách aplikujú rôzne podmienky vstupu a tranzitu, sa nimi pri preprave lietadlom nemusíte zaoberať. Stačí, ak splníte podmienky vašej cieľovej destinácie. Okrem toho je vďaka formulárom, ktoré je pri opustení Slovenska nutné vyplniť, možné rýchlo vyhľadať všetkých cestujúcich, s ktorými ste mohli prísť do blízkeho kontaktu. Nehrozí tak nekontrolované šírenie vírusu na vašich blízkych, s ktorými sa stretávate. Nezabúdajte však na to, že väčšina krajín, do ktorých môžete z nášho letiska letieť, vyžaduje k vstupu certifikát o plnom očkovaní, potvrdenie o prekonaní ochorenia Covid-19 alebo potvrdenie o negatívnom výsledku testu. Riziko, že s vami na palube bude cestovať osoba pozitívna na Covid-19, je tak skutočne nízke

https://zkosicdosveta.sk/wp-content/uploads/2021/06/ecovacs-deebot-900-robotic-vacuum-cleaner.html