Vplyvom pandémie sa svet na leteckú prepravu nepozerá tak ako predtým. Je prirodzené, že cestujúci v lietadle majú obavy z recyklovaného vzduchu v uzavretom priestore. No všetky starosti môžete hodiť za hlavu, letecká preprava stále patrí k najbezpečnejším formám dopravy aj z hľadiska možnosti nakazenia sa na palube lietadla. Vďačíme za to predovšetkým HEPA filtrom, ktoré zachytávajú až 99,9 % častíc šíriacich sa vzduchom. A čo zvyšné 0,1 %? To si zabezpečíte nosením respirátorov a hygienou rúk.
A ako HEPA filtre fungujú?
Vzduch, ktorý v lietadle dýchame, je privádzaný cez motory z vonkajšieho prostredia okolo lietadla. Tento nový vzduch sa mieša so vzduchom, ktorý je nepretržite odsávaný a recyklovaný z kabíny. Odsávaný vzduch ešte pred zmiešaním prejde HEPA filtrami, ktoré vzduch filtrujú a chránia tak všetkých ľudí na palube lietadla. Zmiešaný prefiltrovaný vzduch prechádza cez klimatizačné výduchy do kabíny lietadla, odkiaľ zas vychádza cez otvory pri vašich nohách k HEPA filtrom a následne sa mieša s ďalším novým vzduchom. Vzduch v kabíne je tak obmieňaný pravidelne každé 2 až 3 minúty úplne novým čistým vzduchom.
Prieskumy dokazujú, že lietania sa báť nemusíte
Nezávislý výskum spoločností Airbus, Boeing Company a Embraer ukazuje, že súčasný dizajn lietadiel v kombinácii s ochranou tváre pri cestovaní vytvára nízkorizikové prostredie pre šírenie infekčných ochorení ako je napríklad Covid-19. Menej ako 50 prípadov bolo hlásených z celkového počtu 1,2 miliardy cestujúcich v lietadlách rôznych typov.
Test prenosu chorôb prebehol aj na Ministerstve obrany Spojených štátov amerických v lietadlách Boeing 777 a 767. Výsledkom je malé riziko prenosu na palube lietadiel, ktoré je na úrovni 0,003 %. Infekčná dávka je podľa výskumu možná až pri lete, ktorý by trval približne 56 hodín. V súčasnosti však let s takým trvaním na svete neexistuje.
Testovanie simulovalo bežné podmienky letu. Testovacie zariadenia boli schopné pomocou generátorov aerosólu dýchať alebo kašľať a snímače monitorovali vzduch a povrchy na sedadlách, v priestore pre posádku či na vstupnom mostíku.

Odporúčania výskumného tímu pre bezpečný let
Mnohé letecké spoločnosti sa už teraz snažia rôznymi spôsobmi znížiť riziko prenosu ochorení nielen na palube lietadiel, ale v spolupráci s letiskami po celom svete aj v priestoroch, v ktorých sa cestujúci zdržiavajú pred letom alebo po pristátí. Niekoľko záverov však vypracovali ako všeobecné odporúčania.
- Nastupovanie do lietadla v malých skupinách.
- Prekrytie úst a nosa počas letu a pobytu na letisku.
- Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti pri check-ine a v priestoroch letiska.
Dôležitým ochranným faktorom je aj smerovanie všetkých cestujúcich na palube jedným smerom, a teda minimalizovanie vzájomnej interakcie pri dýchaní alebo kašľaní. Bariéru pri šírení čiastočiek tvoria aj sedadlá pred pasažierom, ktoré sa potom dôkladne dezinfikujú spolu so zvyšnými priestormi v kabíne lietadiel.
Faktom ostáva, že letecká doprava je v popredí pred ostatnými možnosťami cestovania. V súčasnosti, kedy sa v krajinách aplikujú rôzne podmienky vstupu a tranzitu, sa nimi pri preprave lietadlom nemusíte zaoberať. Stačí, ak splníte podmienky vašej cieľovej destinácie. Okrem toho je vďaka formulárom, ktoré je pri opustení Slovenska nutné vyplniť, možné rýchlo vyhľadať všetkých cestujúcich, s ktorými ste mohli prísť do blízkeho kontaktu. Nehrozí tak nekontrolované šírenie vírusu na vašich blízkych, s ktorými sa stretávate. Nezabúdajte však na to, že väčšina krajín, do ktorých môžete z nášho letiska letieť, vyžaduje k vstupu certifikát o plnom očkovaní, potvrdenie o prekonaní ochorenia Covid-19 alebo potvrdenie o negatívnom výsledku testu. Riziko, že s vami na palube bude cestovať osoba pozitívna na Covid-19, je tak skutočne nízke.