Letecké spoločnosti sa neodlišujú len názvom, logom či farebným prevedením lietadiel. Aerolinky sa predovšetkým rozdeľujú na nízkonákladové a klasické. Aký je medzi nimi rozdiel?
Mnoho ľudí si potrpí na vyšší štandard, pohodlnejšie sedenie, plný servis na palube lietadla a množstvo ďalších výhod, ktoré so sebou prináša cestovanie s klasickou leteckou spoločnosťou. V prípade kratších vzdialeností sú lety nízkonákladových spoločností vyhľadávané viac, no ak sa niekto chystá na dlhší či zaoceánsky let, uprednostniť klasickú aerolinku je vždy lepšia voľba.
Klasické letecké spoločnosti ako napríklad Austrian Airlines, Swiss či LOT Polish Airlines majú oproti nízkonákladovým spoločnostiam viacero výhod:
- Svojich cestujúcich prepravia z bodu A do bodu B, ale ponúkajú napríklad aj let cez prestupné miesto, a to v rámci jedného letu, resp. jednej rezervácie.
- Vyhotovenie palubnej vstupenky až do cieľovej destinácie.
- V cene letenky máte vo väčšine prípadov aj podpalubnú batožinu či športovú batožinu, za ktorú si u iných prepravcov zaplatíte nemalú sumu.
- Odbavenie podanej batožiny až do cieľovej destinácie – svoju batožinu odovzdáte napríklad na letisku Košice
- Na palube ponúkajú občerstvenie, ktoré máte v cene letenky (alko, nealko nápoje, drobný snack, sladká tyčinka).
- Pri dlhom, niekoľkohodinovom lete je strava na palube samozrejmosťou.
- Majú vernostný program, ktorého najväčšou výhodou je, že si môžete zbierať bonusové body. Čím častejšie s nimi cestujete, tým viac bodov získate.
- Pristávajú na (odlietajú z) veľkých, centrálnych letiskách, ktoré sú bližšie k vašej cieľovej destinácii.
- Ponúkajú vyššie cestovné triedy – BUSINESS CLASS, FIRST CLASS.
- Na palube lietadla ponúkajú vyšší komfort – viac miesta.
Za posledné roky sa nízkonákladové letecké spoločnosti svojimi službami priblížili tým klasickým. Čím sa nízkonákladovky začali podobať klasickým aerolinkám?
V prípade dlhších meškaní a zrušení letov sa musia riadiť klasické aj nízkonákladové spoločnosti tým istým nariadením Európskej únie:
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 z 11. februára 2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov.
Nízkonákladové spoločnosti ponúkajú rovnako ako klasické spoločnosti viac cestovných tried (nie však Business) alebo cestovných balíčkov. Niektoré majú v ponuke aj vernostné programy na jeden rok (za poplatok).
Nízkonákladové spoločnosti (Wizz Air/Ryanair)
Nízkonákladové spoločnosti sa vyznačujú tým, že ponúkajú lacné letenky. Tieto letenky zahŕňajú len služby priamo spojené s prepravou. Všetky ostatné služby ako batožina, vybrané miesto na sedenie, prioritný boarding, jedlo a pitie na palube je možné si dodatkovo zakúpiť za poplatok. Akékoľvek zmeny už vo vystavenej letenke sú takisto spoplatnené alebo nemožné a letenka prepadá. V rámci bezpečnosti nie sú nízkonákladové letecké spoločnosti o nič nebezpečnejšie. Využívajú kvalitné stroje, väčšinou však len jedného typu, ktoré prechádzajú pravidelnou kontrolou. Avšak na palube je vysoká hustota sedačiek, čím prichádzate o komfort pri lete. Nízkonákladové spoločnosti spravidla lietajú na menšie a vzdialenejšie letiská. Väčšina týchto spoločností využívajú najmä regionálne letiská, na ktorých sú poplatky za vzlet, pristátie a služby nižšie. Väčšinou tieto spoločnosti lietajú veľmi skoro ráno, kedy je vo vzduchu „menšia prevádzka“.
Hlavným rozdielom medzi nízkonákladovými a klasickými aerolinkami je ten, že nízkonákladové spoločnosti ponúkajú len priame lety z bodu A do bodu B bez prestupovania. Preto v prípade, že ste si zvolili let s nízkonákladovou spoločnosťou na letisko A a následne z neho chcete odletieť inou aerolinkou na letisko B, táto nízkonákladová letecká spoločnosť nezaručuje a nenesie žiadnu zodpovednosť, že následný let, z akýchkoľvek dôvodov, nestihnete. Rovnako sa vám nepostará o vašu batožinu a vy si batožinu musíte v prestupovom letisku vyzdvihnúť a opätovne odbaviť.
Nízkonákladové spoločnosti majú prísne podmienky, ktoré vám v prípade nesplnenia môžu VÝRAZNE navýšiť cenu letenky, niekedy aj niekoľkokrát. Vždy preto treba dodržať rozmery príručnej batožiny, ktorá je kontrolovaná na cm presne, mať spravený online check-in do 3 hodín pred odletom a v prípade niektorých spoločností mať vytlačenú palubnú vstupenku.
Lacné letenky sú veľkým lákadlom pre mnohých cestovateľov. No nie vždy dostanete za lacné letenky aj adekvátne služby. Netreba sa potom čudovať, ak od vás budú zamestnanci leteckej spoločnosti požadovať pred vstupom do lietadla doplatiť peňažný rozdiel za nadrozmernú batožinu (aj keď sa rozmery vašej príručnej batožiny čo i len minimálne nezhodujú s predpísanými rozmermi). Nabudúce preto poriadne zvážte, či sa vám oplatí cestovať na iné, vzdialené letiská kvôli lacným letenkám aj na úrok vášho komfortu, času a istoty.