Ako prekonať jet lag

Jet lag. Všetci ho poznáme. Postrach všetkých cestovateľov, najmä na dlhé trate. Všeobecne platí, že účinky jet lagu sa zdajú byť horšie, keď lietate smerom na východ. Čo to však je a ako sa tomu dá vyhnúť? 

Čo je to jet lag? 

Jet lag, alebo inak povedané, pásmová choroba, je spôsobený cestovaním naprieč časovými pásmami. Vzniká ako dôsledok toho, že sa vaše biologické hodiny nezhodujú s reálnym časom. Náš organizmus totižto presne vie, kedy sa má zobudiť, kedy zaspať, kedy vykonávať potreby a aj kedy sa ohlási hlad. Pokiaľ si vaše telo myslí, že je deň a v krajine, kam ste prileteli, je hlboká noc, vášmu organizmu to môže spôsobiť nemalé problémy. Intenzita, prejavy aj trvanie pásmovej choroby sú veľmi individuálne. Vo všeobecnosti platí, že vaše telo sa adaptuje ľahšie, ak letíte na západ, a naopak ťažšie, ak cestujete na východ. 

Aké sú jeho príznaky? 

  • Podráždenosť 
  • Bolesť hlavy 
  • Budenie sa uprostred noci 
  • Nechuť do jedla 
  • Nespavosť 
  • Pocit na zvracanie 

Ako vieme zmierniť účinky pásmovej choroby? 

Mnohí si nemôžu dovoliť prvé dni po prílete stráviť v posteli alebo byť inak obmedzení. Ak napríklad  absolvujete pracovnú cestu a potrebujete byť hneď v prvý deň vášho pobytu fit, môže to byť dosť náročné. Prinášame vám jednoduché, no účinné rady, s ktorými dokážete zmierniť šarapatu, ktorú jet lag dokáže napáchať a utlmiť jeho príznaky. 

  1. Nastavte sa psychicky 

Psychika tu zohráva veľmi dôležitú rolu. Je vhodné už vopred sa nastaviť na destináciu, do ktorej priletíte. Ak je to možné, môžete tomu prispôsobiť aj svoj spánkový režim a chodiť spať podľa času destinácie, do ktorej poletíte. Mnohým takisto pomáha jeden trik – hneď ako si sadnete do lietadla, nastavte si čas na svojich hodinkách a zariadeniach podľa času destinácie, do ktorej letíte. Môžete sa tak na ňu už vopred naladiť a správať sa podľa toho, koľko je tam hodín. 

  1. Vylúčte kávu a alkohol

Dať si pohár vína alebo šálku lahodnej kávy počas letu mnohým znie ako výborný nápad. Je to však jedna z najhorších vecí, ktoré môžete svojmu organizmu spraviť. Riskujete dehydratáciu a zvyšujete tým svoju únavu. Ideálne je vynechať aj ďalšie kofeínové nápoje a energetické drinky. Ak si chcete kávu predsa len dopriať, pite ju podľa času destinácie, do ktorej letíte. Ak aj letíte doobedu, no vo vašej cieľovej destinácii je hlboká noc, kávu si určite nedávajte. 

  1. Berte probiotiká

Mnohí ľudia majú počas letu aj po ňom problémy s trávením. Mikroorganizmy vo vašich črevách nie sú práve nadšené z dlhých letov. Určite nechcete stráviť prvé dni po prílete v hotelovej izbe so zápchou či hnačkami. Pre zachovanie zdravej črevnej flóry vám odporúčame brať probiotiká. Môžete ich preventívne brať už pred letom a následne aj počas neho a po ňom. 

  1. Rozhýbte sa trochu

Dlhé lety so sebou prinášajú niekoľko zdravotných rizík. Rovnako ako pri sedení za počítačom, aj tu platí, že nie je dobré niekoľko hodín neprerušovane sedieť na jednom mieste. Pokúste sa každú hodinu a pol až dve trochu sa rozhýbať. Dobrým príkladom fyzickej aktivity počas cestovania sú strečingové cvičenia na svojom mieste alebo chôdza po uličke. Existuje niekoľko cvičení, ktoré môžete robiť priamo na svojom mieste, ako napríklad otáčanie a naťahovanie hlavy a krku, rozhýbanie členkov a pod. 

  1. Zvoľte si lety s príletom počas dňa

Ak je vo vašej moci zvoliť si let a máte na výber z niekoľkých alternatív, máte veľkú výhodu a jedinečnú šancu už vopred zmierniť účinky jet lagu. Vo všeobecnosti totiž platí, že jet leg zvládnete lepšie, ak priletíte počas dňa než v noci. Aj napriek únave však určite nechoďte spať pred zotmením. Radšej počkajte do večera, nech si vaše telo rýchlejšie navykne na nový režim. 

  1. 6. Dodržiavajte pitný režim

V neposlednom rade tu máme alfu a omegu všetkých pravidiel. Azda najdôležitejšie je pred letom, počas neho a po ňom mať častý príjem vody. Keď má organizmus dostatok vody, funguje lepšie a rýchlejšie a odolnejšie sa bráni aj proti rôznym vírusom či negatívnym vplyvom, preto určite pitný režim nepodceňte. Radšej si nastavte budík a aj počas spánku pravidelne telo zásobujte vodou. Dokonca sa odporúča piť teplú vodu, ktorá pomáha tráveniu. 

Čo môžete urobiť po pristátí? 

Pre zmiernenie účinkov jet lagu je dôležité aj to, kam budú smerovať naše kroky po pristátí. Mnohé celebrity, ktoré cestujú často a musia s touto chorobou pravidelne zápasiť, sa podelili o svoje skúsenosti, čo urobia ako prvé po lete. Niektorí si doprajú výživný nápoj s vysokou energetickou hodnotou, ako napríklad pomarančová šťava, ktorá vám doplní vitamín C a posilní imunitný systém či kokosová voda, ktorá zabraňuje dehydratáciu. Odporúčajú sa aj pohybové aktivity, ktoré telo preberú. Ísť si rovno zaplávať do hotelového bazénu, zacvičiť si jogu či vybrať sa do fitka – všetky tieto spôsoby sú účinné na boj s pásmovou chorobou.