Čo jesť a čo nejesť v lietadle

Vedeli ste, že jedlo konzumované na palube lietadla môže chutiť úplne ináč? 

Jedlo podávané vo vysokej nadmorskej výške chutí inak kvôli viacerým príčinám. Chuť čiastočne ovplyvňuje teplota – vo vysokej nadmorskej výške je chladno, čo nám znemožňuje cítiť chuť jedla tak ako na zemi. Ďalším faktorom, ktorý zaváži pri konzumácii jedla je extrémne nízky tlak v kabíne a suchosť vzduchu. To spôsobuje, že naše zmysly sú otupené. Hovorí sa, že jedlo vnímame najmä čuchom, a práve ten je na palube lietadla extrémne oslabený. Podľa výskumníkov je problémom na precítenie chutí aj nadmerný hluk. Hukot motorov, šum z rozprávania, plačúce dieťa – to všetko na nás vplýva a nepriaznivo pôsobí na naše zmysly. 

Pri výbere jedla na palube by ste preto určite mali dbať aj na tieto skutočnosti, pričom platí, že niektoré chute sú týmito faktormi ovplyvnené viac ako iné. Napríklad slanú a sladkú chuť strácame medzi prvými, naopak, kyslosť a pálčivosť cítime dobre aj počas lietania. Preto je dobré starostlivo zvážiť, čo si sebou zoberiete na palubu alebo aké jedlo si objednáte počas letu. 

Suroviny, ktorým sa určite vyhnite 

Brokolica, kel, fazuľa, hrášok alebo šošovica – všetkým týmto surovinám vám odporúčame vyhnúť sa širokým oblúkom, keďže sú vysoko fermentované a spôsobujú plynatosť a nadúvanie. To môže byť najmä počas dlhého letu veľkou nepríjemnosťou. Vyhnite sa takisto fastfoodovým jedlám ako kuracie nugetky a hranolky. Neprospejú vám ani slané pochutiny – praclíky, orechy a zemiakové lupienky môžu prispieť k vašej dehydratácii vďaka vysokému obsahu sodíka. 

Odporúčané suroviny 

Ak si chcete jedlo v lietadle čo najviac užiť, stavte na kari, citrusové ovocie a tiež tzv. Umami chute ako huby, morské riasy či tvrdé syry, ktoré sú extrémne výrazné. Úspech vo vysokých nadmorských výškach žne aj škorica, kardamón či zázvor. Dobré je dať si nejaké ovocie, napríklad aj v podobe smoothie či ovocnej šťavy bez pridaného cukru. Pomaranče, banány alebo iné ovocie sú skvelým zdrojom vitamínu C a tiež minerálov ako je draslík a horčík, ktoré podporujú trávenie. Vynikajúce sú tiež vajíčka, nakoľko pochutiny s vysokým obsahom bielkovín zlepšujú chuť do jedla a podporujú sýtosť. Na dlhšiu cestu vám tiež odporúčame zbaliť si či zakúpiť si na palube pochutiny ako napríklad grécky jogurt, vlašské orechy, syr, uhorku či mrkvu. 

Ktoré nápoje nie a ktoré áno? 

Teraz sa poďme pozrieť na nápoje. V prvom rade je už na začiatku potrebné zdôrazniť a dookola opakovať – pitný režim je mimoriadne dôležitý a jeho nedodržiavaním si vo vysokých nadmorských výškach škodíte ešte viac ako za bežných okolností. Kvôli nízkej vlhkosti vzduchu sa vaše telo dehydratuje skôr ako na zemi. Pri preprave tekutín na palube platia pre všetky letecké spoločnosti rovnaké pravidlá – maximálne 10 kusov nápojov balených po maximálne 100 ml. Ak chcete na vode ušetriť, zobrať si prázdnu fľašu a naplniť ju vodou z vodovodu na toaletách alebo z pitnej fontány je ten najlepší ťah. V prípade, že ste si fľašu zabudli, určite na vode nešetrite, aby sa vám to neskôr nevypomstilo. 

Obľúbeným nápojom mnohých cestovateľom je káva. Ak ste jej fanúšikom, neprinášame vám teraz dobré správy – káva na palube lietadla vášmu telu dobre nepadne. Pôsobí ako diuretikum, teda sa po nej často chodí na toaletu, čo v lietadle nie je vôbec príjemné, najmä ak sedíte pri okne. Takisto má dehydratačný účinok a spôsobuje stratu tekutín, draslíka a sodíka, čo spôsobuje bolesť hlavy a svalové kŕče. Vyhnúť by ste sa jednoznačne mali aj alkoholu, ktorý je na tom rovnako ako káva. Zaujímavosťou je, že sa neodporúčajú ani bublinkové nápoje, nakoľko uvoľňujú do tráviaceho traktu viac plynu a spôsobujú dýchacie problémy, pretože rozťahovanie plynu vo vysokých nadmorských výškach môže ešte zvýšiť tlak na pľúca. 

Ak máte chuť na teplý nápoj a chcete sa vyhnúť káve, staviť by ste mali na zelený čaj, ktorý má rovnaké, ak nie ešte vyššie povzbudzujúce účinky. Pomôže vám aj mätový čaj, ktorý podporí vaše trávenie.